Dnes sa už takmer celý svet vydal na cestu elektrifikácie vozidiel a aj po európskych a slovenských cestách sa pohybuje čoraz viac elektro a plug-in hybridov. V Nemecku však momentálne panuje zvláštna atmosféra, nakoľko predaje ekologických vozidiel v tejto krajine začali rapídne klesať, píše portál fontech.sk.
Nemeckú verejnosť pobúrili aj slová ministra dopravy Volkera Wissinga, ktorý vyvolal rozruch v médiách naprieč celým európskym kontinentom a automobilovým svetom. O jeho kontroverzných vyjadreniach informoval portál Tagesschau. Ostro skritizoval Európsku komisiu za jej novú interpretáciu dodržiavania limitov pre znečisťujúce látky. V liste, ktorý adresoval predsedníčke EK Ursule van der Leyen upozorňuje, že len v samotnom Nemecku by sa opatrenia dotkli viac ako 8 miliónov starších dieselových áut.
Wissing argumentuje tým, že v ich krajine je na cestách 4,3 milióna vozidiel s naftovými motormi, ktoré spĺňajú normu Euro 5 a 3,9 milióna vozidiel s naftovými motormi splňujúcu prvotnú normu Euro 6. V Európe by sa to týkalo celkovo 50 miliónov dieselových vozidiel Euro 5 a 6, čo predstavuje 48,6% z celkového počtu 105 miliónov áut.
Minister zdôraznil, že nejde len o obmedzenie automobilového priemyslu, ale hlavne o dopad na vodičov, ktorí si tieto vozidlá zakúpili a využívajú ich v súlade s platnými predpismi. Spolkový minister dopravy žiada od Európskej komisie, aby objasnila systém testov škodlivín pri registrácii vozidiel.
Zmena testovania
Štúdia pre nemecké ministerstvo dopravy poukazuje totiž na možnosť splnenia nových emisných kritérií hlavne staršími dieselovými vozidlami. Starší testovací cyklus NEDC simuluje jazdu po studenom štarte vrátane zahrievacej fázy motora, pričom sa emisné limity uplatňujú ako priemer na vzdialenosť 11 kilometrov.
Zavedenie nových pravidiel by mohlo viesť k vyradeniu týchto áut z prevádzky, nakoľko by museli prejsť aj tzv. RDE testami v reálnej premávke namiesto testov laboratórnych. Táto retroaktivita by narušila dlhoročný princíp, podľa ktorého vozidlo musí spĺňať iba pravidlá platné v čase jeho uvedenia na trh.
Do diskusie vstúpil aj nemecký autoklub ADAC, ktorý tiež vyzýva Európsku úniu, aby objasnila celú situáciu a zdôrazňuje, že staršie vozidlá v čase uvedenia do prevádzky riadne spĺňali požiadavky. ADAC považuje akékoľvek spätné zmeny postupu merania emisií za legislatívne neakceptovateľné.
Komisár hovorí o zavádzaní
Na obvinenia reagovala už aj samotná Európska komisia, Komisár EÚ pre vnútorný trh Thierry Breton v liste adresovanom Volkerovi Wissingovi ubezpečuje, že Brusel nemá v úmysle spätne meniť predpisy týkajúce sa emisných noriem. Slová nemeckého ministra dopravy označil dokonca za zavádzajúce.
EK zdôrazňuje, že neplánuje prijímať opatrenia, ktoré by negatívne ovplyvnili občanov EÚ. Brusel nechce ohroziť ich investície, ktorí si v dobrej viere zakúpili vozidlá spĺňajúce aktuálne kritériá. Komisia zároveň deklaruje, že nemá v úmysle zvyšovať ani administratívnu záťaž pre výrobcov vozidiel.