fbpx

ZSSK hlási akútny nedostatok rušňovodičov a ďalšieho personálu. Dokážu pomôcť študenti technických škôl?

Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Radovan Stoklasa, Henrich Mišovič

Akútny stav sa neobjavuje iba u Železníc Slovenskej republiky v súvislosti so stavom tratí. Problémy hlási samotný národný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Na trhu práce absentujú kvalifikovaní pracovníci. Akútny problém sa vzťahuje aj na národného dopravcu ZSSK, ktorý zabezpečuje vlakovú dopravu.

Chýbajú im rušňovodiči, vlakvedúci i elektromechanici. Podľa slov riaditeľa úseku údržby napriek atraktívnej práci a finančnému ohodnoteniu, záujem o prácu u národného dopravcu nie je dostatočný, aby pokryl pracovné miesta. Ideálny stav by ZSSK dosiahla prijatím viac než 150 rušňovodičov, píšu noviny.sk.

Najväčší nedostatok je v oblastiach Bratislavy, Nových Zámkov a Žiliny. „Skúšobný komisár ho sleduje, ako reaguje na vonkajší svet a na tento svet, ktorý má pred sebou,“ vyjadril sa riaditeľ úseku údržby a skúšobný komisár ZSSK Ján Lukáč na margo zaúčania rušňovodičov.

Hoci riadenie vlaku sa na prvý pohľad zdá jednoduché, v skutočnosti ide o veľkú zodpovednosť. „Nesmiem prekročiť rýchlosť, ktorá je daná, to je také najdôležitejšie. No a sledovanie návestí, návestidiel, značky,“ doplnil rušňovodič Dominik.

Lukáč dopĺňa, že „nie je sranda zastavovať vlak, ktorý má obsaditeľnosť tisíc ľudí a váži 600 až 800 ton.“ Hoci podľa riaditeľa ide o finančne dobre ohodnotenú prácu a poskytuje zabezpečenie na celý život – železnice neustále bojujú s akútnym nedostatkom personálu. „Najviac chýbajú ľudia v Bratislavskom kraji a na západnom Slovensku. Je to z dôvodu, že je tu viac pracovných príležitostí,“ objasnil.

„Vďaka novej kolektívnej zmluve sme zvýšili platy, kde očakávaný priemerný plat v roku 2024 dosiahne 2 040 eur, pričom rušňovodiči môžu zarábať až 2 330 eur. Ponúkame náborový príspevok až 4 000 eur a príspevok na ubytovanie do 400 eur,“ znelo stanovisko ZSSK.

Do kariet im nehrá ani zdĺhavý výcvik rušňovodiča. Trvá totiž 12 až 18 mesiacov. Okrem teoretickej skúšky musí uchádzač absolvovať aj praktickú skúšku. ZSSK uzatvára spolupráce so strednými školami technického zamerania, aký je však skutočný záujem študentov?

„Samotný kurz trvá cca 160 hodín a robí sa internátnou formou v našej akadémii a ďalšími praktickými jazdami, ktoré robí na trati,“ vysvetlil riaditeľ. V rámci duálneho vzdelávania spolupracujú železnične so strednými technickými školami. „Dnešná mládež nechce tie technické školy až tak študovať,“ myslí si Lukáč.

„V školskom roku 2023/2024 otvorila škola v tomto odbore 1 triedu s počtom žiakov 31, ktorý majú rok štúdia za sebou. Pre nastávajúci školský rok 2024/2025 sa po prijímacích skúškach do 1. ročníka zapísalo 33 žiakov. Bolo možné prijať 40 prvákov, 7 miest zostalo voľných,“ objasnila hovorkyňa ŽSK v Martine Eva Lacová.

Železničná spoločnosť tvrdí, že žalostnú personálnu situáciu neustále rieši a intenzívne hľadá kvalifikovaných ľudí na rôzne prevádzkové pozície.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie