V marci uplynulo 10 rokov od záhadného zmiznutia lietadla Boeing 777 so 239 pasažiermi na palube. Už celé desaťročie tento prípad zostáva nevyjasnený, pričom vyšetrovatelia narazili na množstvo slepých uličiek. Pátranie bolo v roku 2017 zastavené, no pozostalí stále požadujú jeho obnovenie. Najnovšie však prišiel odborník s odvážnou teóriou o možnej polohe lietadla, píšu topky.sk.
Boeing 777 s 239 pasažiermi na palube zmizol 8. marca 2014 počas letu z Kuala Lumpur do Pekingu. Po 40 minútach letu, keď prechádzal zo vzdušného priestoru Malajzie do vietnamského, sa lietadlo stratilo z radarov. Vyšetrovatelia sa domnievajú, že po strate kontaktu zmenilo smer a zamierilo do odľahlých oblastí Indického oceánu. Napriek najrozsiahlejšej pátracej operácii v histórii sa lietadlo nepodarilo nájsť. Medzi pasažiermi bolo 154 čínskych občanov. Pátranie bolo zastavené v januári 2017, ale príbuzní obetí z Číny stále požadujú jeho obnovenie.
Vincent Lyne, odborník z Tasmánskej univerzity, vzbudil pozornosť svojou teóriou o mieste havárie letu MH370. Lyne svoju štúdiu dokončil už v roku 2021, ale až teraz bola publikovaná v renomovanom časopise Journal of Navigation. „Záhadu MH370 sme vedecky komplexne vyriešili,“ uviedol Lyne.
Podľa Lynea sa lietadlo nachádza v oblasti Indického oceánu s hĺbkou takmer 6-tisíc metrov, konkrétne v regióne nazvanom „Broken Ridge“. Táto oblasť je charakteristická hlbokými priekopami a strmými svahmi, čo ju robí mimoriadne neprístupnou, píše oe24. Lyne tvrdí, že lietadlo by mohlo ležať v priehlbine pokrytej jemným sedimentom na dne oceánu, čo by vysvetľovalo, prečo zostalo doteraz neobjavené. Na LinkedIne Lyne vysvetľuje, že jeho výskum spochybňuje predchádzajúce teórie, ktoré predpokladali, že lietadlo sa zrútilo po vyčerpaní paliva. On však verí, že pilot Zaharie Ahmad Shah spôsobil haváriu úmyselne.
Lyneho závery sú založené na nových satelitných údajoch a analýze trosiek. Naznačujú, že Zaharie Ahmad Shah zámerne nasmeroval lietadlo do oceánu. Tento výskum by mohol priniesť nový pohľad na doterajšie chápanie prípadu. Podobnosť poškodenia krídel a systému klapiek na troskách MH370, nájdených na ostrove Réunion, s poškodením pri núdzovom pristátí na rieke Hudson v roku 2009, podľa Lynea podporuje jeho teóriu.